

LidBil blir ny diamantpartner – skrev på ett nytt avtal inför över 3000 åskådare
/* php edit_post_link(); */ ?>Villa Lidköping och LidBil har växlat upp partnerskapet – Nordendorph tror att pådrivningen från båda håll är avgörande: ”Vi måste dra nytta av den slagkraften vi har tillsammans”
Det är tisdagseftermiddag och jag har valt att träffa LidBils VD, Tobias Nordendorph för att prata om det fina samarbetet som företaget har tillsammans med Villa Lidköping.
En sak som direkt slog mig var hur mån Tobias är om sina kunder och personal. Det första han gör är att hälsa på alla i bilhallen och i gästerna som sitter ner och väntar erbjuder han kaffe och frågor om allt står bra till. Något som i alla fall jag hade uppskattat som kund.
Därefter tar vi oss upp i ett konferensrum och påbörjar ett samtal som säkert kunde fortlöpt i flera timmar. Här är resultatet.
Det starka partnerskapet
LidBil och Villa Lidköping har ett starkt partnerskap. Ett partnerskap som drivs på rejält från bägge sidor och som skapar engagemang.
-Vi vill vara med i ett sammanhang som är populärt i Lidköping, grunden är att vi vill vara med och synas där alla andra är och Villa har under många år byggt upp ett starkt varumärke. Men det är också viktigt att vi inte är med i form av en påse pengar utan att vi bidrar till att vårt varumärke växer, tillsammans med Villas, säger Tobias och menar på att en av anledningar till samarbetet är ju såklart att dom vill växa och få mer kunder men att man gör det tillsammans med Villa och drar nytta av den slagkraften som partnerskapet ger ihop.
Tobias menar också på att LidBil som arbetsplats är väldigt involverade i hur det går för Villa Lidköping.
– Man går på matcher och man bryr sig. Det blir ofta en snackis bland oss och våra kunder, då är klart att vi vill vara med, eftersom alla andra pratar om det. Många av våra kunder finns på plats vid matcherna och därför tror jag att det är ett värde i form av att vi som bolag är med och stöttar klubben, våra kunder är där och vi är där, det sitter ihop och är en kedja.
Ett samarbete på en ny nivå
-Vi tycker det är väldigt kul att få jobba med Villa Lidköping, speciellt nu när vi tagit det till en ny nivå. Vi tog vi ett beslut att vi skulle utöka partnerskapet och för att vi skulle kunna göra det så kände vi att samarbetet skulle ge mer än innan. Vi har därför valt att speeda upp och då är jag tillsammans med Villa en tankespruta där vi sitter och diskuterar vad kan vi göra för att synas mer tillsammans.
Hur viktigt tror du det är att det pådrivs från bägge sidor?
-Det är extremt viktigt. Det ligger ett ansvar på oss att driva detta för vi ser det här som en bra plattform för att få ut vårt varumärke hos Villa och till klubbens kunder, men då måste vi vara med och bidra. Vi brinner för det här samarbetet, vi har steppat upp, tycker att det är jäkligt kul och ser det som en del i vår marknadsstrategi.
En viktig del i ett samarbete generellt sätt är kommunikationen. Att man hela tiden arbetar för att utvecklas. Något som LidBil är tydliga med.
-Det är viktigt att man kommunicerar kring det i form att man inte får ta varandra för givet, det är lätt att göra det när det går bra, från båda håll. Man måste hela tiden arbeta för att utveckla samarbetet och se en form av affärsutveckling hos varje partner, det tror jag är viktigt.
Du nämner kommunikationen och där ingår ju även återkopplingen, hur ser du på allt vad det innebär?
-Att det är viktigt, det behöver inte betyda vad man ringer eller pratar om en specifik match eller ett resultat. Det kan vara att man diskuterar framtida koncept, hur man kan marknadsföra sig tillsammans och på så sätt växa ihop.
”Vi är ett team”
-Vi på LidBil kommer bland annat att, tillsammans med Villa och Volvo Cars, att arrangera en frukostträff. Istället för att arrangera träffar på olika håll så kan man göra det ihop. Det är lättare att dra folk och man når ut till ett större nätverk. Därefter är det viktigt att man utvärderar och titta på vad vi gjorde och kan göra i framtiden. Vi är ett team och vi gör saker tillsammans, därför är det viktig med återkoppling mer än en gång per år. Den behöver vara kontinuerlig.
-Jag tror också att man måste förstå att det inte är sponsring vi arbetar med, det är partnerskap. Partnerskap är ganska brett, det gäller att hitta partners på deras nivå och där känner jag att vi hittat varandra och vi har utvecklat oss själva. Vi vill utveckla vårt partnerskap och driva på det, så det är jätteviktig med återkoppling och framförallt en affärsdialog hela tiden. Hur gör vi? Ska vi göra mer eller mindre? Hinner vi? Det tror jag är viktigt, berättar Tobias.
Tillsammans har LidBil och Villa Lidköping skräddarsytt ett partnerskap som båda parter är jättenöjda med och just det skräddarsydda samarbetet tror Tobias är avgörande.
-Det är jätteviktigt, det är annorlunda för mig kontra Stavdal eller kontra Sparbanken Lidköping, dom har sin agenda och vi har vår. Vissa vill ha massa reklam medan vissa inte vill ha någon alls men kanske istället vill arbeta med andra saker som är svårare att hitta ett värde i.
På onsdagskvällen var LidBil matchvärdar i samband med Villa Lidköpings hemmamatch mot IFK Motala. Femton minuter innan avslag, på isen, skrev Jonas ”Sparris” Johansson (Klubbchef Villa) och Tobias Nordendorph (VD LidBil) på ett nytt samarbetsavtal som är värt över 250 000kr. Det betyder att LidBil är nya diamantpartners till Villa Lidköping BK.
Rasmus Abrahamsson
Rasmus.abrahamsson@vlbk.se
www.vlbk.se