

Jakob Kaufmann vänder hem från en av Sveriges största idrottsföreningar – ny på marknad
/* php edit_post_link(); */ ?>Villa Lidköping rekryterar från AIK Fotboll – Jakob Kaufmann blir ny marknadsansvarig i klubben: ”Vi ska bygga en organisation som inte blir beroende av hur det går på isen”
Jakob Kaufmann. Där har ni den senaste rekryteringen i Villa Lidköpings organisationsbygge. Jakob har sedan måndagen den 10 augusti tillträtt som ny marknadsansvarig efter Sofia Hauge.
Uppväxten den har han tillbringat i Lidköping. Men vid 22 års ålder styrdes flyttlasset mot huvudstaden och Stockholm. Där har han sedan sex år tillbaka studerat och arbetat, bland annat i en av Sveriges största idrottsföreningar – AIK Fotboll. Jakob har i AIK arbetat med allt från projektledning av matcharrangemang till marknadsarbete och eventoptimering.
– Jag arbetade på Strokirk Landströms, numera Exaxta, först i Lidköping och sedan i Stockholm under tre år. Efter det så började jag studera en utbildning vid namn Sport Management, som i grund och botten är en företagsekonomisk utbildning med idrottsinriktning. En halva är ekonomi på högskolan och den andra halvan är idrottsrelaterad. Utöver det så har jag jobbat på AIK fotboll med lite allt möjligt. Allt från matcharrangemang och projektledning av arrangemang till stöttning på marknadssidan där jag i största utsträckning har jobbat kring event som AIK har och skapat strukturer för att förbättra eventen.
Efter möjlighet till fortsättning i AIK så blev det ändå ett nytt flyttlass, den här gången hem till Lidköping för att nu alltså jobba som marknadsansvarig i Villa Lidköping BK. En roll som värmer lite extra för Jakob som har ett stort bandyhjärta.
-Det finns flera förklaringar till varför det blev Lidköping men en av dom är att jag är från Lidköping och min sambo Amanda är från Skara. Vi har hela tiden haft planer att flytta hem igen, även om det kanske inte var tänkt just nu. Sedan så hörde Jonas (Klubbdirektör) och Villa av sig och berättade att det fanns en ledig roll och om man vill bo i Lidköping och arbeta med sport, som jag ändå utbildat mig till att göra, så finns det ingen annan roll jag skulle vilja ha än den jag har nu, säger Jakob och fortsätter:
– Sedan så verkar det vara ett gott och sammansvetsat gäng på kontoret, man får tänka fritt och påverka processer, utöver det så kollade jag alltid på Villa när jag bodde i Lidköping och även när jag varit på besök från Stockholm. Så det här är något som ligger varmt om hjärtat. Jag är stolt men ödmjuk inför uppgiften att jobba med klubben.
Ska dra nytta av erfarenheten från AIK Fotboll
Med föreningsarbete i en av Sveriges största föreningar och ett så pass starkt varumärke som AIK är så kommer Jakob till Villa Lidköping med en ryggsäck full av tankar och idéer. När han nu ska starta sitt marknadsarbete så ser han fram emot att kunna plocka framgångsrika bitar från AIK, in i sin nya tjänst.
– Det finns nog ganska mycket som jag kan ta med mig in i det här nya arbetet. Villa är i framkant när det gäller bandy och tittar man på AIK som fotbollsorganisation så är dom i toppen i Sverige. Under tiden där så har jag byggt på mig erfarenhet, jag har idéer och tankar hur man ska kunna utveckla verksamheten i Lidköping. Nu handlar det först om att få en bild över hur Villa Lidköping har arbetat, när jag har den bilden klar så tror jag att det finns mycket man kan ta med sig från AIK, in till Villa. Det är trots allt två föreningar som arbetar med idrottsrelationer.
Vad tror du blir extra viktigt för dig?
– I slutändan så handlar det om att skapa affärer åt partners, som vill jobba med oss. Villa Lidköping är ett extremt starkt varumärke på den lokala marknaden men utifrån det så blir min uppgift att försöka få företagen att göra affärer med varandra. Här handlar det inte bara om sponsring, mer ett partnerskap, lyckas man med det så tror jag att man kommer ganska långt. Företagen ska inte ha råd att inte vara med i nätverket Villa. Sedan så är exponeringsbiten viktig och det är och ska bli ännu mer attraktivt att synas med varumärket Villa.
Genomtänkt. Relationsbyggande. Affärsskapande. Det är några ord som beskriver Jakobs nätverkstänkande. Han vill bygga ett starkt affärsnätverk där klubben ska vara lyhörda för vad företagen strävar efter och vill ha.
Hur ser du på möjligheterna att bygga ett ännu starkare nätverk?
– Möjligheterna bör vara stora. Det blir vår uppgift som förening att hitta aktiviteter som skapar affärer, eller möjliggör affärer. Här blir det extra viktigt för mig att vara lyhörd, lyssna av vad befintliga partners är nöjda med och vad dom vill att vi ska utveckla. Men sedan är det också viktigt att inte låsa sig vid den lokala marknaden, det finns företag som vill göra affärer mot andra marknader. Något som jag tycker är intressant är att nätverka med andra nätverk. Man får inte vara rädd för att titta och kontakta andra klubbar i större städer, runt omkring. Man ska nog inte låsa sig bara i Lidköping.
Det traditionella marknadsarbetet brukar ofta betyda mest fokus på arenareklamen. För Jakob är det viktigt att man hittar nya exponeringsytor men inget ska utesluta det andra.
– Man kan se det på lite olika sätt. Men ett exempel är att det är svårt att sätta ett värde på reklam i arenan men om man däremot tittar på sociala medier och webb så kan man få en siffra på hur stor räckvidd vi har, utifrån den aspekten kan vi sätta ett pris på vad det faktiskt är värt. Att man utöver det blir förknippad och exponerad med varumärket Villa, som är starkast i Lidköping, är en väldigt bra möjlighet och yta.
Tror du de flesta företagen är medvetna om alla positiva fördelar med nya exponeringssätt?
– Jag hoppas att man är medvetna om det idag, annars blir det vårt ansvar som klubb att jobba med det.
Tuffast möjliga startperiod
– Jag vet att det kommer bli många frågor och till en börjar få svar. När kommer serien starta? Inför publik eller utan publik? Innan man vet svaret på det så är det såklart svårt att sälja in saker och ting, det blir en stor utmaning. En annan är det här med relationsbygge. Det är jätteviktigt att skapa relationer och det gör man alltid bäst ”face to face”. Nu i dessa tider så kommer man att få tänka om och anpassa sig till den verkligheten vi lever i. Det är många efterföljder som kommer med befintliga restriktioner men mest relevanta är ändå hur säsongen kommer att se ut och vad det ger för exponeringsmöjligheter.
Hur ser arbetet ut för dig till en början?
– Just nu är det mycket att sätta sig in i. Mest administrativa saker innan jag kan börja kontakta befintliga och se vad dom är nöjda med och vad dom inte är så nöjda med. Utifrån det så gäller det att skapa en plan och paketera på ett bra sätt. Efter det så blir det att försöka jobba mot nya partners. Nu i början blir det att lyssna och sedan agera efter det.
Du nämner nya partners, hur du vill fortsätta arbetet med den biten?
– Så fort jag är helt insatt i arbetet så ska vi sätta en bra plan. Jag tror att om vi gör saker och ting rätt så kommer folk att vilja samarbeta med Villa. Det är ett starkt varumärke, det görs mycket för samhället, dels så sätts folk i rörelse och sedan så finns det CSR-arbete som kan locka folk på andra sätt. Om man utöver det hjälper företagen att bygga affärer så tror jag företag vill arbeta tillsammans med oss, sedan så ska man sätta verket i praktiken om hur vi tillsammans gör det kommer att visa sig.
”Vi ska inte bli beroende av det som händer på isen”
Som i många idrottsklubbar så får man vrida och vända på alla stenar för att i slutet av säsongen sätta sin budget och förhoppningsvis göra ett plusresultat. För Kaufmann är målbilden klar och han vill i framtiden att Villa Lidköping inte ska bli beroende av det som händer på isen – han utvecklar:
– Jag tror att man måste försöka minimera påverkan av det sportsliga. Om man långsiktigt ska vara ett starkt varumärke, en stark förening och klubb, så tror jag att man inte kan vara beroende av hur det hela tiden går på isen, man måste sätta en organisation som fungerar oavsett om man åker ut i semifinal eller inte. Vi ska veta om att det ekonomiska resultatet redan är i hamn när det vankas avgörande slutspelsmatcher. Det handlar om att utveckla, jobba och bygga en verksamhet som genererar dom intäkterna ändå, Jakob fortsätter:
– Sedan så är det ju speciella tider så det kommer att göra det ännu svårare nu men det här ska förstås vara ett långsiktiga mål. Det handlar om att hitta andra vägar som gör att partners inte har råd att gå ur det nätverket som vi har byggt upp. Det är upp till oss att skapa affärer företagen sinsemellan.
Är du laddad för att dra igång?
-Jag är superladdad, stolt och tacksam över att få jobba med Villa, det känns riktigt kul att få dra igång.

Jakob Kaufmann (vänster) och Jonas ”Sparris” Johansson (höger).
Klubbdirektören stolt över rekryteringen: ”Visar att vi gjort bestående avtryck på marknaden”
-Det är framförallt kul att vi kan lyckas locka hem en Jakob till Lidköping och Villa, med tanke på att han hade möjlighet att få jobba kvar med AIK som är en av Sveriges största kubbar. Det säger lite vart vi står som klubb, att vi ändå har visat oss på marknad och att vi gjort bestående avtryck, även om han är härifrån, säger Jonas och fortsätter:
– Nu hoppas vi att han ska kunna vara med och föra in oss i 20-talet på ett bra sätt, han har ju nyligen genomgått studier och jobbat med fotbollsgalan, funktionärer på Tele2 och Friends Arena och dessutom med deras VIP-gäster. Han har bra erfarenhet från det och säkert mycket bra och spännande idéer från tiden i AIK. Framförallt kommer han till oss med lite nytänk som han fått med sig utbildningen och förhoppningsvis kan han hjälpa oss att kommersialisera på det digitala, arbeta ännu mer ifrån gammal traditionell reklam och ta oss in i nyare teknik för att kanske mer spetsigt nå den målgruppen.
Rasmus Abrahamsson
Rasmus.abrahamsson@vlbk.se
www.vlbk.se