P1853053 2

Så var årsmötet 2024

Villa Lidköping redovisar ett bra sportsligt resultat men ett underskott ekonomiskt: ”Lyckats halvera det underskottet vi förväntade oss i den lagda budgeten”

Villa Lidköping BK kan återigen se tillbaka på säsongen 2023-24 som en av de bästa i föreningens historia sportsligt. När det gäller ekonomin är resultatet enligt fastslagen budget med ett negativt resultat.

På den sportsliga sidan blev det vinst för herrelit i Svenska Cupen. Serieseger för damelit och herrelit. SM-guld för herrelit, damelit, P19 och silver för P17. Villa Lidköping var representerad i fyra av de fem finalerna som spelades i Västerås. Klubben har varit på plats i 14 av 15 finaler de senaste tre säsongerna.

  • Martin Hammarberg närmar sig 500 matcher (497) och är därmed den spelare som spelat flest matcher i representationslaget
  • Petter Björling har tagit sig upp pÃ¥ en tredjeplats med sina 456 matcher
  • Christoffer Edlund vann skytteligan för fjärde Ã¥ret pÃ¥ raken, totalt har han vunnit skytteligan elva gÃ¥nger
  • Villa Lidköpings Ida Friman hyllades efter säsongen med Kronprinsessan Margaretas pris till Ã¥rets kvinnliga bandyspelare
  • Nathalie Hjortenhed prisades som Ã¥rets flickspelare av Bandyförbundet Distrikt Västergötland

– Vi kan inte klaga på det sportsliga året. Med många fina insatser individuellt och i lagen ser vi ljust på framtiden. På ekonomisidan så är det glädjande nog att vi lyckats halvera det underskottet vi förväntade oss i den lagda budgeten, vi lade en budget på -800’ och landade på cirka -400’. På det sättet är det positivt. Vi visste att vi skulle ha svårt att hantera lågkonjunkturen utan att vidta drastiska åtgärder. De pengar som man sparar under bättre tider ska återinvesteras i verksamheten. Vi har inget självändamål att tjäna pengar, syftet är att skapa bättre förutsättningar och det är väl läge att använda dom i sådana tider, säger Jakob Kaufmann, klubbchef i Villa Lidköping och fortsätter:

– I relation till många andra bandyföreningar så är vi i toppen av ekonomisk hållbarhet, vi har inga problem i likviditeten, ett starkt eget kapital och en ljus framtid men dom pengarna vi använder måste hanteras med sundhet, vi behöver investera långsiktigt i vår verksamhet.

Villa Lidköping Restaurang AB, 1934 är ett av två helägda dotterbolag till föreningen.

Restaurangen har haft ansvaret för maten på logeplan och 3:e våning under bandymatcherna. Ideella krafter har ansvarat för serveringen. Året har präglats av återhämtning efter pandemin. Antalet luncher ligger nu i nivå med före pandemins utbrott, vilket även bandyeventen gör. För bandyeventen är veckodag oerhört avgörande för utfallet, där fredagar sticker ut som den klart bästa matchdagen. I samband med fredagsmatcher har restaurangen livemusik efter matchslut och håller öppet långt in på småtimmarna med bra försäljning. Även möten i form av konferenser eller annan form som normalt vår konferensanläggning står för har legat på samma nivå som tidigare år.

Ekonomiskt visar året på ett plus minus nollresultat och har påverkats negativt av bl.a. kraftigt ökade råvarupriser.

Villa Lidköping Event AB är ett av två helägda dotterbolag till föreningen. 

Under året har bolaget startat upp ett nytt erbjudande i bolaget till företag om att bidra till deras marknadsföring vilket hålls samman av Villa Lidköping Mediakonsultinq.

Genom just Villa Lidköping Mediakonsulting gick Villa Lidköping och Ulfstorps Gårdsägg in i ett unikt samarbete där Villa tog över ansvaret för företagets sociala medier. Kommunikation och sociala medier utgör en central del av Villa Lidköpings verksamhet. Redan 2014 satsade klubben på en dedikerad kommunikationstjänst och har sedan dess etablerat digitala plattformar med tusentals följare. Under säsongen 2023/2024 tog klubben ett banbrytande steg genom att erbjuda sina tjänster inte bara till partners utan även till företag utanför det dagliga nätverket.

– Vi är stolta över det vi har uppnÃ¥tt med klubbens digitala närvaro och med över 10 Ã¥rs erfarenhet känner vi att vi besitter en omfattande kunskapsbank. Vi tror att vi kan hjälpa till att fylla kunskapsgapet hos vÃ¥ra partners och andra företag pÃ¥ marknaden utöver vÃ¥rt nätverk. Att dela med oss av vÃ¥r kunskap anser vi vara viktigt, säger Rasmus Abrahamsson, kommunikationsansvarig i klubben.

Det nya initiativet innebär att Villa Lidköping kommer konsulta sina kommunikationstjänster på företagsmarknaden för att stärka företagskommunikation, och på så sätt bygga varumärke för både företaget och klubben. Det första samarbetsföretaget är guldpartnern Ulfstorps Gårdsägg. Ulfstorps valde att testa på samarbetet under en 6 månaders period men är nu klart för ytterligare ett år.

Styrelsen kommande verksamhetsår:

Ordförande Per Alexanderson, omvald
Mattias Nilsson, Anders Rydén, Markus Karlsson och Michael Kaufmann, omvalda
Karin Gustafsson, Paula Friman, Maria Björkholm och Evelina Årlid fortsätter med sina uppdrag som ledamöter
Ander ”Krullen” Johansson lämnar styrelsen

> Lyssna en intervju med klubbchef Jakob Kaufmann här
> Säkra ditt säsongskort här
> Bli medlem i Villa Lidköping
> Ta del av Ã…rs- och koncernredovisningen
> Ta del av årets Sponsorrapport


Rasmus Abrahamsson
Rasmus.abrahamsson@vlbk.se
www.vlbk.se

Dela artikeln